کانون فرهنگی مسجد صاحب الزمان(عج)
محله بنکی- شهر کنارتخته - استان فارس

امام زمان (عليه السّلام) مي فرمايند : وَاکثِرُوا الدُّعاء بِتَعجيلِ الفَرَج فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم .... براي تعجيل در فرج زياد دعا کنيد. همانا اين فرج و گشايش در کار شما نيز خواهد بود
در این وبلاگ جستجو کنید



در اين وبلاگ
 

لینک کانال تلگرامی "کانون فرهنگی شهید آوینی" مسجد صاحب الزمان عج
   
@ تماس با ما در تلگرام @
نويسنده: کانون - ۱۳٩٢/٧/٢٠

اعمال ماه ذی الحجة و روز عرفه

بدان‏که‏این‏ماه‏ازماههاى‏شریفه‏است‏و چون این ماه داخل مى‏شد صُلَحاى صَحابه و تابِعین اهتمام عظیم در عبادت مى‏کردند و دهه اوّل آن اَیَّامَش اَیَّامِ مَعْلُومات است که در قرآن‏مجید ذکر آن شده‏است و در نهایت فضیلت و برکت است و از رسول خداصلى الله علیه وآله مرویستکه عمل خیر و عبادت در هیچ ایّامى نزد حق تعالى محبوبتر نیست از این دهه و از براى این دهه اعمالى است اوّل روزه گرفتن نُه روز اوّل این دهه که ثواب روزه تمام عُمر دارد دویّم خواندن دو رکعت نماز مابین مغرب و عشاء در تمام شبهاى این دهه در هر رکعت بعد از حمد بخواند یک مرتبه توحید و آیه:

 

 وَواعَدْنا مُوسى ثَلثینَ لَیْلَةً، وَاَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعینَ لَیْلَةً،

و وعده کردیم با موسى سى شب و کامل کردیم آن را به ده شب دیگر و بدین ترتیب وعده‏گاه خدا چهل شب تمام شد

وَقالَ مُوسى لِأَخیهِ هرُونَ اخْلُفنى فى قَوْمى، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ‏الْمُفْسِدینَ.

و موسى به برادرش هارون گفت جانشین من باش در میان قومم و کارشان را اصلاح کن و از راه فساد جویان پیروى مکن  

تاباثواب حاجیان شریک شود.

 

  

 


اعمال ماه ذی الحجة و روز عرفه

بدان‏که‏این‏ماه‏ازماههاى‏شریفه‏است‏و چون این ماه داخل مى‏شد صُلَحاى صَحابه و تابِعین اهتمام عظیم در عبادت مى‏کردند و دهه اوّل آن اَیَّامَش اَیَّامِ مَعْلُومات است که در قرآن‏مجید ذکر آن شده‏است و در نهایت فضیلت و برکت است و از رسول خداصلى الله علیه وآله مرویستکه عمل خیر و عبادت در هیچ ایّامى نزد حق تعالى محبوبتر نیست از این دهه و از براى این دهه اعمالى است اوّل روزه گرفتن نُه روز اوّل این دهه که ثواب روزه تمام عُمر دارد دویّم خواندن دو رکعت نماز مابین مغرب و عشاء در تمام شبهاى این دهه در هر رکعت بعد از حمد بخواند یک مرتبه توحید و آیه:

 

 وَواعَدْنا مُوسى ثَلثینَ لَیْلَةً، وَاَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعینَ لَیْلَةً،

و وعده کردیم با موسى سى شب و کامل کردیم آن را به ده شب دیگر و بدین ترتیب وعده‏گاه خدا چهل شب تمام شد

وَقالَ مُوسى لِأَخیهِ هرُونَ اخْلُفنى فى قَوْمى، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ‏الْمُفْسِدینَ.

و موسى به برادرش هارون گفت جانشین من باش در میان قومم و کارشان را اصلاح کن و از راه فساد جویان پیروى مکن

 تاباثواب حاجیان شریک شود.

روز اوّل روز بسیار مبارکیست و در آن چند عمل وارد است اوّل روزه که ثواب روزه هشتاد ماه دارد دوّم‏خواندن نماز حضرت فاطمه‏علیها السلام و شیخ فرموده که روایت شده که آن چهار رکعتست بدو سلام مثل نماز امیرالمؤمنین‏علیه السلام در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید پنجاه مرتبه و بعد از سلام تسبیح آن حضرت بخواند و بگوید:

 سُبْحانَ ذِى الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِى الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ،

منزه است خداى صاحب عزت بلند و والا منزه است صاحب شوکت مرتفع و بزرگ منزه است

 سُبْحانَ ذِى الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَرى اَثَرَ النَّمْلَةِ فِى الصَّفا،

 صاحب فرمانروائى گرانمایه و دیرینه منزه است آنکس که بیند جاى پاى مور را بر روى سنگ

 سُبْحانَ مَنْ یَرى وَقْعَ الطَّیْرِ فِى الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ.

خارا منزه است آنکس که بیند ردّ عبور پرنده را در هوا منزه است آنکس که فقط او چنین است و جز او چنین نیست

 سیّم دو رکعت نماز پیش اززوال به نیم ساعت در هر رکعت حمد یک مرتبه و هر یک از توحید و آیةالکرسى و قَدْر ده مرتبه چهارم هر که از ظالمى ترسد در این روز بگوید حَسْبى حَسْبى حَسْبى مِنْ سُؤالى عِلْمُکَ بِحالى تا حق تعالى کفایت کند شرّ ظالم را از او و بدانکه در این روز تولّد شده حضرت ابراهیم خلیل‏علیه السلام ودر این روز به‏روایت شَیْخَیْن تزویج شده حضرت فاطمه با امیرالمؤمنین‏علیهما السلام  روزهفتم سنه صد و چهارده وفات حضرت امام محمد باقرعلیه السلام در مدینه واقع شده و روز حُزْن شیعه است روز هشتم روز تَرْوِیَه است و روزه‏اش فضیلت دارد و روایت شده که کفّاره شصت سال است و شیخ شهید غسل این روز را مستحب دانسته.

شب نهم(شب عرفه) از لَیالى متبرّکه و شب مناجات با قاضى الحاجاتست و توبه در آن شب مقبول و دُعا در آن مُستَجابَست و کسى‏که آن شب را به عبادت بسر آورد اجر صد و هفتاد سال عبادت داشته باشد. (اعمال مخصوص این شب در کتاب مفاتیح الجنان)

 

 

روز نهم ‏روز عرفه

نهم ذیحجه را ‏روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان از جمله شیعیان است  و از اعیاد عظیمه است اگرچه به اسم عید نامیده نشده است و روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مَوائد جُود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‏تر و خشمناکترین اوقات خواهد بود. از سوی دیگر از آنجا که امام حسین علیه السلام حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام حسین علیه السلام در این روز بسیار توصیه شدهاست.«دعای امام حسین در روز عرفه» از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده میشود.

در باره نامگذاری این روز به عرفه آمدهاست:

جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم میآموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟»و او پاسخ داد «آری»، لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی (از جمله غسل) ذکر شدهاست که شیعیان از جمله افرادیکه در حج حضور ندارند بجا میآورند. از جمله مهم ترین این اعمال دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه است.

یکی از مهم ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان (از دور یا نزدیک است). در مفاتیح الجنان در این باره آمدهاست: زیارت حضرت سید الشّهداء علیه السّلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است[یعنی از افراد بسیاری نقل شدهاست]و اگر کسی در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی‏که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است.

« قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله): دیده نشده شیطان در روزی کوچکتر ، فرومایه تر و خشمگین تر از روز عرفه ، و این حقارت و زبونی و خشمگینی شیطان در روز عرفه نیست مگر بدین جهت که می بیند نزول رحمت و گذشت و بخشایش خدای را از گناهان بزرگ زائران ، زیرا برخی گناهان است که آنها را نمی پوشاند و مورد بخشایش قرار نمی دهد مگر وقوف در عرفات . (شرح نهج البلاغة ، ابن میثم بحرانی ، ج1 ، ص224)»

  شیطان را در این روز در غل و زنجیر می‌کشند و باز هم زمینه پیروزی انسان را بر نفس فراهم می‌کند. امام صادق (ع) فرموده‌اند: اگر شخص گناه‌کاری نتواند در شب‌های قدر خود از قدر و منزلت خود به نحو احسنت استفاده کند و بهره گیرد، می‌تواند در این روز از امتیازات برخورداری از رحمت الهی برخوردار شود.

و روایت شده که حضرت امام زین‏العابدین‏علیه السلام شنید در روز عرفه صداى سائلى را که از مردم سؤال مى‏نمود فرمود به او واى بر تو آیا از غیر خدا سؤال مى‏کنى در این روز و حال آنکه امید مى‏رود در این روز براى بچّه‏هاى در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از براى این روز اعمال چند است اول غسل دویم زیارت امام حسین‏علیه السلام که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى‏که در عرفات باشد نیست بلکه زیاده و مقدّم‏است و کیفیّت زیارت آن حضرت بعد از این در باب زیارات بیاید انشاءالله تعالى سیّم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول بخواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهِرِهِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِم روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود لکن ما به مقدارى‏که این کتاب گنجایش آن را داشته باشد نقل مى‏کنیم شیخ کفعمى در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه براى کسى‏که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین‏علیه السلام در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دویم بعد از حمد قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ بخواند بعد از آن چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند فقیر گوید که این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام است که در اعمال روز جمعه گذشت‏پس‏فرموده‏بخوان‏این‏تسبیحات‏راکه‏مروى‏ازحضرت‏رسول‏صلى الله علیه وآله‏است‏وسیّدبن‏طاوُس‏در اقبال ذکر فرموده:

 سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ، سُبْحانَ الَّذى فِى الْاَرْضِ حُکْمُهُ،

منزه است خدایى که در آسمان است عرش او منزه است خدایى که در زمین است فرمان و حکمش

 سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ، سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ،

منزه است خدایى که در گورها قضا و فرمانش جارى است منزه است خدایى که در دریا راه دارد

 سُبْحانَ الَّذى فِى النَّارِ سُلْطانُهُ، سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ،

منزه است خدایى که در آتش دوزخ سلطنتش موجود است منزه است خدایى که در بهشت رحمت او است

 سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ، سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ، سُبْحانَ

منزه است خدایى که در قیامت عدل و دادش برپا است منزه است خدایى که آسمان را بالا برد منزه است خدایى

 الَّذى بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاَّ اِلَیْهِ.

که زمین را گسترد منزه است خدایى که ملجا و پناهى از او نیست جز بسوى خودش

پس صد مرتبه بگو سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِِ، وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ اَکْبَرُ

     منزه است خدا و حمد از آن خدا است و معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر از توصیف است

 و بخوان توحید صد مرتبه و آیة الکرسى صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل محمّد صد مرتبه و بگو:

لااِلهَ‏اِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ،

معبودى جز خدا نیست یگانه‏اى که شریک ندارد پادشاهى خاص او است و از آن او است حمد زنده کند و بمیراند

 وَیُمیتُ وَیُحْیى، وَهُوَ حَىٌّ لا یَموُتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّشَىْ‏ءٍ قَدیرٌ

و بمیراند و زنده کند و او است زنده‏اى که نمیرد هرچه خیر است بدست او است و او بر هر چیز توانا است

ده مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَاَتوُبُ اِلَیْهِ

× × ×  آمرزش خواهم از خدایى که معبود بحقى جز او نیست که زنده و پاینده است و بسویش توبه کنم

ده مرتبه یا اَللَّهُ ده مرتبه یا رَحْمنُ ده مرتبه یا رَحیمُ ده مرتبه یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ

× × ×  اى خدا × × ×  اى بخشاینده × × × اى مهربان × ×  × اى پدیدآرنده آسمانها و زمین اى صاحب جلالت و بزرگوارى

ده مرتبه یا حَىُّ یا قَیُّومُ ده مرتبه یا حَنَّانُ یا مَنَّانُ ده مرتبه یا لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ ده مرتبه امینَ ده مرتبه

× × × اى زنده و اى پاینده × × × اى پرعطا اى پرنعمت × × × اى که معبودى جز تو نیست × × × اجابت کن

پس بگو اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَىَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ، یا مَنْ یَحوُلُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ،

× × × خدایا از تو خواهم اى کسى‏که او نزدیکتر است به من از رگ گردن اى که حائل شود میان  انسان و دلش

یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْاَعْلى وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ، یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى،

اى که او در دیدگاه اعلى است و در افق آشکارى است اى که او بخشاینده است و بر عرش استیلا دارد

یا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ، وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

اى که نیست مانندش چیزى و او شنوا و بینا است از تو خواهم که درود فرستى بر محمد و آل محمد

 و بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد انشاءاللَّه تعالى پس بخوان این صَلَوات را که از حضرت صادق‏علیه السلام منقول است که هر که بخواهد مسرور کند محمّد و آل محمّدعلیهم السلام را در صَلَوات بر ایشان بگوید:

 اَللّهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطى، وَیا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ، وَیا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ،

خدایا اى بخشنده‏ترین عطابخشان و اى بهترین درخواست شدگان و اى مهربانترین کسى که از او مهربانى جویند

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْاَوَّلینَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْآخِرینَ،

خدایا درود فرست بر محمد و آلش در زمره پیشینیان و درود فرست بر محمد و آلش در زمره پسینیان

وَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْمَلاَءِ الْاَعْلى، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْمُرْسَلینَ،

و درود فرست بر محمد و آلش در ساکنین عالم بالا و درود فرست بر محمد و آلش در زمره مرسلین

 اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ، وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ وَالدَّرَجَةَ الْکَبیرَةَ،

خدایا عطا کن به محمد و آلش مقام وسیله و فضیلت و شرف و رفعت و درجه بلند

اَللّهُمَّ اِنّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ، فَلا تَحْرِمْنى فِى الْقِیمَةِ رُؤْیَتَهُ،

خدایا من ایمان آوردم به محمد صلى الله علیه و آله با اینکه او را ندیده‏ام پس در روز قیامت از دیدارش محرومم مفرما

وَارْزُقْنى صُحْبَتَهُ، وَتَوَفَّنى عَلى مِلَّتِهِ، وَاسْقِنى مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِیّاً سآئِغاً هَنیئاً،

و مصاحبت و همنشینى او را روزیم فرما و بر کیش او بمیرانم و بنوشانم از حوض او (حوض کوثر) نوشاندنى سیراب و جانبخش و گوارا

لا اَظْمَأُ بَعْدَهُ اَبَداً، اِنَّکَ عَلى کُلِّشَىْ‏ءٍ قَدیرٌ، اَللّهُمَّ اِنّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ، فَعَرَِّفْنى فِى الْجِنانِ وَجْهَهُ،

که پس از آن هرگز تشنه نشوم که براستى تو بر هرچیز توانایى خدایا من ایمان آورده‏ام به محمد صلى الله علیه وآله و او را ندیده‏ام پس در بهشت رویش را به من نشان ده

اَللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، مِنّى تَحِیَّةً کَثیرَةً وَسَلاماً.

خدایا برسان به محمد صلى الله علیه و آله از جانب من تحیتى بسیار و سلامى 

پس بخوان دعاء اُمِّ داوُد را که ذکر آن در اعمال ماه رجب گذشت پس بگو این تسبیح را که ثواب آن احصاء نمى‏شود از کثرت و ما به جهت اختصار ترک کردیم ذکر آنرا و آن تسبیح این است:

سُبْحانَ اللَّهِ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ مَعَ کُلِّ اَحَدٍ،

منزه باد خدا پیش از هر کس و منزه باد خدا پس از هرکس و منزه باد خدا با هرکس

وَسُبْحانَ اللَّهِ یَبْقى رَبُّنا ویَفْنى کُلُّ أَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً، قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ،

و منزه باد خدا که باقى ماند پروردگار ما و فانى شود هرکس و منزه باد خدا تنزیهى که فزونى گیرد بر تسبیح تسبیح گویان فزونى بسیارى پیش از هرکس

وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ،

و منزه باد خدا تنزیهى که فزونى گیرد بر تسبیح تسبیح‏گویان فزونى بسیارى پس از هرکس

وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً مَعَ کُلِّ اَحَدٍ،

و منزه باد خدا تنزیهى که فزونى گیرد بر تسبیح تسبیح‏گویان فزونى بسیار با هر کس،

وَ سُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کَثیراً لِرَبِّنَا الْباقى وَیَفْنى کُلُّ اَحَدٍ،

و منزه باد خدا تنزیهى که فزونى گیرد بر تسبیح تسبیح‏گویان برترى بسیارى براى پروردگار ما که باقى ماند و جز او فانى شود هر کس

وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً لا یُحْصى وَلا یُدْرى، وَلا یُنْسى وَلایَبْلى، وَلا یَفْنى وَلَیْسَ لَهُ مُنْتَهى،

و منزه باد خدا تنزیهى که به شماره در نیاید و دانسته به دوام او و باقى ماند به نشود و فراموش نگردد وکهنه نشود و فنا نپذیرد و انتهایى برایش نباشد

وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبیحاً یَدوُمُ ‏بِدَوامِهِ وَیَبْقى بِبَقآئِهِ فى سِنِى الْعالَمینَ وَ شُهوُرِ الدُّهوُرِ،

و منزه باد خدا تنزیهى که دوام داشته باشدبقاى او در طول سالهاى این جهان و سایر جهانیان و ماههاى این روزگار و هر روزگار

وَاَیَّامِ‏الدُّنْیا وَساعاتِ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ، وَسُبْحانَ اللَّهِ اَبَدَ الْاَبَدِ وَمَعَ الْاَبَدِ، مِمَّا لا یُحْصیهِ الْعَدَدُ،

و روزهاى دنیا و ساعات شب و روز و منزه باد خدا تا جاویدان است جاوید و همراه با جاوید بدانسان که شماره‏اش نتوان کرد

وَلا یُفْنیهِ الْاَمَدُ، وَلا یَقْطَعُهُ الْاَبَدُ، وَتَبارَکَ اللَّهُ اَحْسَنُ الْخالِقینَ

و زمان و مدت آنرا به فنا نکشاند و قطعش نکند «هرگز» و بزرگ است خدا بهترین آفریدگان

پس بگو: وَالْحَمْدُ للَّهِِ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ، وَالْحَمْدُ للَّهِِ بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ

× × × × و ستایش خاص خدا است پیش از هرکس و ستایش از آن او است پس از هر کس

تا آخر دعا لکن بجاى هر سُبْحانَ‏اللَّهِ، الْحَمْدُللَّهِِ بگو و چون به اَحْسَنُ الْخالِقینَ رسیدى بگو:

× × × × × × منزه است خدا ، ستایش خاص خداست  × × × × × بهترین آفریدگان

لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ تا به آخر بجاى سُبْحانَ اللَّهِ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مى‏گوئى

معبودى نیست جز خدا پیش از هرکس × × × منزه است خدا جز او خدایى نیست 

و بعد از آن بگو: وَاللَّهُ اَکْبَرُ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ تا به آخر که بجاى سُبْحانَ اللَّهِ، اَللَّهُ اَکْبَرُ مى‏گوئى

و خدا بزرگتر است از توصیف پیش از هر کس × × × منزه است خدا و خدا بزرگتر است از توصیف 

پس مى‏خوانى دعاى: اَللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَتَهَیَّأَ را که در اعمال شب جمعه گذشت پس بخوان دعاء على بن الحسین علیه السلام را که شیخ طوسى در مصباح المتهجّد ذکر فرموده اَللَّهُمّ اَنْتَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ، مؤلّف گوید که این دعا چون دعاى در مَوْقِفِ عَرَفات بود بعلاوه هم بسیار طولانى بود ما ذکر ننمودیم و بخوان نیز در این روز با خشوع و رِقّت دعاى آن حضرت که در صحیفه کامله است و آن دعاى چهل و هفتم است و مشتمل است بر جمیع مطالب دنیا و آخرت صَلَواتُ اللَّهِ عَلى مُنْشیها و از جمله دعاهاى مشهور این روز دعاى حضرت سید الشهداء علیه السلام است بشر و بشیر پسران غالب اَسَدى روایت کرده‏اند که پسین روز عَرَفه در عرفات در خدمت آن حضرت بودیم پس از خیمه خود بیرون آمدند با گروهى از اهل‏بیت و فرزندان و شیعیان با نهایت تَذَلُّل و خشوع پس در جانب چپ کوه ایستادند و روى مبارک را بسوى کعبه گردانیدند و دستها را برابر رو برداشتند مانند مسکینى که طعام طلبد و دعای عرفه را خواندند. (دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه در کتاب مفاتیح الجنان موجود است)

برگرفته از مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی

کانون
کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان (عج) محله بنکی شهر کنارتخته با نام اختصاصی "کانون فرهنگی شهید آوینی"

...همه اجرها در گمنامی است... «شهید آوینی»
مطالب اخير:
کدهاي اضافي کاربر :


»»» آخرین اخبار پارسیک «««

پخش نوای وبلاگ=کلیک نشد که آینه باشم برای دیدن تو     بیا که آینه خواهم شد از رسیدن تو     فرود آمدنت را، چقدر بی تابم     تمام خواهش محضم به شوق دیدن تو     حرام باد به چشمان ابری من خواب      مباد خفته بمانم دم وزیدن تو     بیا که ناشدنی شد به تو رسیدن من      چه ساده می شود اما به من رسیدن تو    
اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمود: براي دنياي خود آنگونه کار کن که گويا هميشه زنده خواهي بود و براي آخرت خود آنچنان که گويي فردا خواهي مرد. مستدرک الوسائل ج25 ص 146